Google analytiikka (GA4)
Googlen analytiikka on tärkeä osa nettisivuston tai verkkokaupan toimintaa. Analytiikalla voidaan analysoida kätevästi dataa, jotka auttavat kehittämään nettisivuja tai verkkokauppaa datan perusteella paremmin myyväksi.
Minkälaista dataa GA4:stä voidaan mitata?
GA4 taipuu moneen tässä niistä muutamia esimerkkejä, jota sillä voidaan mitata ja millä pääset varmasti alkuun ilman suurempaa kikkailua.
Yleiskatsaus
Tämä sivu kertoo sinulle yleiskatauksen ja yhteenvedon sivuston tapahtumista. Nämä ovat myös Googlen mielestä sivuston tärkeimmät poiminnot sivuston analytiikasta.
Reaaliaikainen raportti
Tämä raportti näyttää tietoa reaaliaikaisesti, mitä sivustolla tapahtuu juuri nyt. Raportti näyttää sivustolla olevien vierailijoiden määrän ja listaa sivunkatselut joka minuutilta viimeisen puolentunnin aikana. Raportista selviää liikenteen lähde, esim. mistä maasta käyttäjä selaa sivuja, millä laitteella selaaja selaa sivuilla ja juuri nyt selatut sivut.
Pages and Screens
Raportti listaa sivuston suosituimmat sisällöt, joka on erittäin tärkeää tietoa, mistä selaajat ovat kiinnostuneita sivustollasi. Raportti näyttää datan viimeisen neljän viikon ajalta.
Kanavat
Raportti näyttää yhteenvedon mistä kaikkialta sivuston liikenne tulee nettisivuille esim. hakukoneista, suoraan sivustolle tulijat taikka mainonnan tai sosiaalisen median kautta.
Esimerkkejä kanavista:
- Email: Sähköpsotilinkkien kanavat
- Direct: Kävijä on kirjoittanut osoitteen suoraan selaimeen
- Referral: Toiselta verkkosivustolta klikattu linkki
- Organic Search: Hakukoneiden maksuton näkyvyys.
- Organic Video: Videoihin liittyvä maksuton näkyvyys.
- Organic Sosial: Sosiaalisen median maksuton näkyvyys.
- Display: Googlen mainosverkoston kautta tullut klikkaus
Aloitussivut
Jopa 60% sivuston kävijöistä tulee ensimmäisenä jollekkin muulle sivulle, kuin nettisivujen etusivulle. Tämän raportin löydät osiosta: Engagement –> Landing Page
Tekninen yleiskatsaus
Kertoo mitä selainta, käyttöjärjestelmää ja päätelaitetta (puhelin, tabletti, pöytätietokone, tv) selaajat käyttävät.
Sitoutumisaste
GA4 mittaa käyttäjän sitoutumisastetta nettisivujen osalta. Sitoutumiseksi lasketaan istunto, joka ylittää 10 sekuntia, sisältää konversiotapahtuman tai kaksi tai useamman sivuston katselukerran.
Tarvitsetko apua Googlen analytiikan kanssa?
Ota meihin yhteyttä: [email protected]
tai soita meille: 045 783 303 04