Verkkokauppojen omnibus-direktiivi voimaan 1.1.2023. Mitä se tarkoittaa?
Alimman markkinointihinnan näyttäminen (hintahistoria)
Omnibus direktiivin osalta suurin asia verkkokaupan toimintaan on se, että tuotteille pitää tehdä hintahistoria ominaisuus jossa 30 päivän alin hinta tallennetaan itsessään tuotteeseen ja se esitetään tuotteissa jos kyseinen tuote on alennuksessa. esim. jos tänään asetetaan kyseinen tuote -50€ kahdeksi päiväksi ja uusi alennus tulee kahden viikon päästä jonka alennus on vain -5€. Tulee kyseisessä tuotteessa näkyä myös tuo aikaisempi -50€ alin hinta viimeisen 30 päivän aikana.
Omnibus lakipykälä
Lakipykälän tarkemman sisällön voit lukea finlexin sivuilta.
Tilanteet, joissa omnibus-direktiivi ei päde
Paljousalennuksia, kuten ”kaksi yhden hinnalla”.
Tarjouksia, joissa tietyn tavaran ostajalle luvataan toinen tavara kaupan päälle, kuten ”nojatuolin ostajalle rahi ilmaiseksi” tai ”osta lasit, saat kehykset kaupan päälle”.
Tarjotaan kohdennettua mahdollisuutta saada alennusta jostakin tietystä tavarasta, tavararyhmästä tai koko valikoimasta, esimerkiksi alennuskoodilla. Tällaisten alennusten pitää olla kohdennettuja ja rajattuja tietylle kuluttajalle tai kuluttajaryhmälle, kuten esimerkiksi vaikuttajamarkkinoinnissa jaettavat alennuskoodit.
Kyse ei ole rajatulle tietylle kuluttajaryhmälle kohdennetusta alennuksesta, jos (alennusta tarjotaan näkyvästi myös kaikille muille kuin kanta-asiakkaille) tai (kuluttajan liittyminen kanta-asiakkaaksi on tehtävissä helposti ja nopeasti sekä alennukset ovat heti saatavissa.)
Lähde: kkv.fi